مطالب مرتبط 

  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 

!مرکز یوگای استان البرز!عید فطر!عید رمضان!مجاهده نفس!حضرت مولانا!مولوی!دیوان شمس!مثنوی معنوی!ابیات شورانگیز! پرنده آزاد!سیمین صدیق ابراهیم نیا! !Yoga Center 

گذری همگام با مولانا به بزم عاشقانه عید فطر 

یک ماه گذشت... ماهی که بر سفره عطا بخش و نورانی پرمهر خداوند نشستیم و اینک کاروان رمضان از رهگذر تقویم بار سفر می بندد و ساربان بخشایشگرش به عاشقان هدیه پر فیض عید فطر را عطا میفرماید. عیدی که بویی از وصل دارد و رنگی از پاکی و طراوت. عید فطر جشن شکوفایی فطرت است که با به پایان رسیدن خزان زمان از راه می رسد. زمان حقیقی انسان، همان اختیار و تعالی بشر است و بی شک فطر، عید خداجویی و خداترسی و خداپرستی است.

عید فطر در ادبیات فارسی حضوری پررنگ­تر از دیگر اعیاد اسلامی دارد. در ديوان اکثر شاعران بزرگ ایران، اشاراتي به عيد فطر مي توان يافت. جالب آنکه بيش از ديگر اعياد اسلامي، اين عيد مورد توجه و نظر شاعران ما بوده است و ما در اين مجال برآنیم تا نمی از این بحر بی­کران را با رجوعی مختصر به متن اشعار حضرت مولانا دریابیم که زبان گویای ناگفتنی ­های پنهان در پرده­ اسرار است و از این زمزم زلال، عطشی فرونشانده و در آستانه­ عیدی بزرگ، با این آب حیات وضویی ساخته و بر عرش کبریایی پر و بالی بزنیم، تا شاید از رهگذر­ شعر و هنر، راهی به بزم عاشقانه­ و عارفانه­ این عید بیابیم.

حضور رمضان و عيد در ديوان شمس و مثنوي معنوي بسيار پررنگ و باشکوه است. بهترين رمضانيه ها و عيدانه هاي شعر فارسي را در آثار حضرت مولانا ميتوان يافت و در اين ديدگاه معنويت گرا، کسي را بالاتر از او سراغ نداريم. مولانا جلال الدین محمد بلخی عاشقی است که از ماه روزه و عید فطر بهره­ بسیار در شعر خود برده است. تعداد اشعار و ابیات مولانا با موضوع روزه و عید رمضان بیش­تر از آن است که در این مجال حتی برشمردن فهرست­ وار آنها ممکن باشد. ناگزیر، به بیان برخی از شاخص ترین نمونه­ ها اکتفا نموده و تتبع بیشتر در این باب را به عزیزان مشتاق وا می­گذاریم.

فطر، چیدن میوه هایی است که از فطرت می جوشد. پیروزی بر خصم درون، جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه داران مجاهده گر اعلام می دارد و از آنجا که در اغلب اشعار حضرت مولانا وجه تعلیمی و تربیتی بر وجوه زیباشناختی هنری غلبه دارد، در بحث از روزه و عید فطر هم مولانا بیشتر با نگاهی درس ­آموز به این موضوع پرداخته است. از جمله در غزل شماره­ 350 از غزلیات دیوان شمس تبریزی که مسئله­ ماه صیام و عید پس از آن را حُسن تعلیل می­ آورد برای آموزش امیدواری و پرهیز از بدبینی و یأس:

ز بعد وقت نومیدی امیدی ست

به زیر کوری اندر سینه دیدی ست...

مشو نومید از دشنام دلدار

که بعد رنج روزه روز عیدی ست

یا در جایی دیگر که فرارسیدن عید فطر را پس از ماه رمضان بهانه می­ کند برای لزوم حرکت در مسیر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط بخصوص در مقام عشق:

چون عید وصال آمد بگذار ریاضت را

گر ناز کنی خامی ور ناز کشی رامی

رمضانی که مولانا آنرا تجربه کرده است با رمضان‌های دیگران کاملاً متفاوت است. او سیراب از قدح‌های روزه است و سیر از طعام آسمانی.

دلا در روزه مهمـان خدایی          طعام آسمانی را سرایی

دراین مه چون در دوزخ ببندی     هزاران در ز جنت برگشـایی

چنان که می بینیم کلام حضرت مولانا درباره ماه مبارک رمضان کاملاً منحصر به فرد و استثنایی است. مولانا برخلاف دیگر شاعران که رمضان را سخت میپنداشتند، آنرا جشن می‌گرفت و اینک در عید فطر هم به جشن می‌نشیند اما نه از آن روی که روزه تمام شده است بلکه از آنرو که حیاتی جدید در جهانی جدید و با جانی جدید آغاز گشته است.

عید آمد و عید آمد وان بخت سعید آمد                بر گیر و دهل می زن کان ماه پدید آمد

بیان نمونه ­هایی نیز از غلیان احساس در شعر مولانا خالی از لطف نیست چرا که اساساً شاعر با همه­ دریای حکمت و اندیشه و معرفتش زمانی شاعر و هنرمند است که از احساس بویی برده باشد و مولانا بحر بیکران احساس است. این ابیات شورانگیز هم از مولاناست:

عید نمای عید را ای تو هلال عید من

گوش بمال ماه را ای مه ناپدید من

بود من و فنای من خشم من و رضای من

صدق من و ریای من قفل من و کلید من

اصل من و سرشت من مسجد من کنشت من

دوزخ من بهشت من تازه من قدید من

جور کنی وفا بود درد دهی دوا بود

لایق تو کجا بود دیده جان و دید من

پیشتر از نهاد جان لطف تو داد داد جان

ای همگی مراد جان پس تو بدی مرید من

ای مه عید روی تو ای شب قدر موی تو

چون برسم بجوی تو پاک شود پلید من

با عيد فطر، آدميان دوباره به بسيار چيزها دست مي يابند که يک ماه تمام از آنها به طور مطلق يا نسبي برحذر بوده اند و بسياري از اين چيزها به واقع و به مجاز چه در کسوت مادي چه در هيأت معنوي، در زندگي ما آدمیان حضور جدي داشته است. حُسن ختام این نوشتار را با عزلی به پایان می رسانیم که از دل برآمده و لاجرم بر دل می ­نشیند. به معنای واقعی کلمه معشوق تو عاشق شد، شیخ تو مرید آمد...

بگذشت مه روزه ، عيد آمد و عيد آمد
   
بگذشت شب هجران، معشوق پديد آمد
 
آن صبح چو صادق شد، عذراي تو وامق شد
  
معشوق تو عاشق شد، شيخ تو مريد آمد
 
شد جنگ و نظر آمد، شد زهر و شکر آمد
شد سنگ و گهر آمد، شد قفل و کليد آمد
 
جان از تن آلوده، هم پاک به پاکي رفت
هرچند چو خورشيدي بر پاک و پليد آمد
 
از لذت جام تو دل مانده به دام تو
 
جان نيز چو واقف شد، او نيز دويد آمد
 
بس توبه شايسته برسنگ تو بشکسته
بس زاهد و بس عابد کو خرقه دريد آمد

باغ از دي نامحرم سه ماه نمي زد دم
بر بوي بهار تو، ازغيب رسيد آمد

عید فطر روز تولد فضیلت هاست و از شهد شیرین عشق  نوشیدن 

این عید بزرگ بر عاشقان مبارک باد

 باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج 

سیمین صدیق ابراهیم نیا 

!مرکز یوگای استان البرز!عید فطر!عید رمضان!مجاهده نفس!حضرت مولانا!مولوی!دیوان شمس!مثنوی معنوی!ابیات شورانگیز! پرنده آزاد!سیمین صدیق ابراهیم نیا! !Yoga Center