رنگ ها هر يک از نظر روانشناختي و جامعه شناختي داراي جاذبه و طراوت ، دلنشيني و چشم نوازي ، انعکاس پيام و بالاخره داراي آثار مختلف اخلاقي و اجتماعي هستند . همه ي ما نيز روزانه تصميم هايي درمورد نحوه استفاده از رنگ ها در زندگي ميگيريم . مثلاً انتخاب رنگ لباسي که ميخواهيم بپوشيم يا رنگ ملحفه هايي را که ميخواهيم خريداري کنيم . گاهي لازم است تا رنگ ديوار منزلمان را انتخاب و تغيير دهيم . اما بر اساس تحقيقات معنوي ، بايد بدانيم با توجه به رنگي که انتخاب کرده ايم ، ( چه براي لباس ، چه براي محيط اطرافمان) از نظر معنوي هر رنگي تأثيرات خاص خود را بر تمام جوانب زندگي ما خواهد گذاشت . لذا بر آن شديم تا نتيجه ي تحقيقات انجام شده در مورد تاثيرات معنوي رنگ ها در زندگي روزمره را به اشتراک بگذريم ، تا شما عزيزان آمادگي لازم براي تصميم گيري بهتر در اين زمينه را پيدا کنيد . شايد اين خدمت ناچيز موجب گردد تا تا زندگي برايتان آسان تر و دلپذيرتر گردد .
♥ چگونه رنگ ها از نظر معنوي روي ما تاثير مي گذارند؟
بنا بر فلسفه يوگا جهان هستي ، در سطح نا آشکار خود ، از سه جزء ساتوا Sattva ، راجاس Rajas و تاماس Tamas تشکيل شده است . رنگ ها نيز با توجه به جزء ناآشکار غالب بر آنها ، در قالب هاي ساتويک sāttvik ، راجاسيک rājasik يا تاماسيک tāmasik ، تقسيم بندي ميشوند . ساتوا ، بخش پاکي معنوي است درصورتي که راجاس و تاماس به ترتيب اجزاي عمل و جهل معنوي هستند . پوشيدن لباسهايي به رنگ ساتوا ، به تمرين معنوي ما کمک ميکند ، در صورتي که رنگ هايي که طبيعت راجاس- تاماس دارند ، براي پيشرفت معنوي ما زيان آورند . پوشيدن لباس هايي که اجزاي غالب آن ها راجاس - تاماس است ، باعث افزايش نوسانات منفي در اطراف ما ميشوند . بنابراين ، احتمال جذب انرژيهاي منفي در ما بالا مي رود ، چون اجزاي غالب آن ها نيز راجاس - تاماس است .در ادامه ليستي از رنگ ها و تاثيرات معنوي آن ها ديده ميشود . هنگامي که در جدول ، رنگي به عنوان کمک کننده مطرح شده است ، به اين معني است که رنگ مورد نظر ، به جذب نوسانات معنوي مثبت کمک ميکند . رنگ مضر نشان دهنده ي توانايي جذب نوسانات منفي و در عين حال منحرف کردن ما از نوسانات مثبت است .
همانطوري که در جدول مشاهده مي شود ، رنگ هايي مانند سفيد*، زرد*يا آبي*، به پاکيزه کردن معنوي محيط اطراف ما کمک ميکنند ، درحالي که از طرف ديگر ، رنگ سياه* ، نوسانات مضري دارد که نه تنها انرژيهاي منفي را جذب ميکند ، بلکه هر گونه انرژي مثبت معنوي را نيز دفع ميکند . دو تصوير ناآشکار زير تفاوت نوسانات روحاني رنگهاي سفيد و سياه ، هنگامي که پوشيده ميشوند را نشان ميدهند . به خصوص اين تصاوير نا آشکار ، بر انرژي هايي که به واسطه ي اين رنگها جذب يا دفع ميشوند و تأثير آن بر فردي که آن ها را بر تن دارد تمرکز دارند . بر طبق تحقيقات انجام شده توسط بنياد پژوهش علوم معنوي INC هر دو تصوير ترسيم شده با نوسانات رنگ هاي سياه و سفيد ، از 80% صحت ، برخوردارند .
هر دو تصوير نشان دهنده ي نوسانات ماورايي جذب شده و بوجود آمده توسط رنگ هاي سياه و سفيد ، به طور مجزا هستند . به طور کلي نوسانات نهايي منتشر شده و جذب شده توسط يک فرد ناشي از چندين عامل است ؛ مانند سطح معنوي ، عيوب شخصيتي ، وضعيت ذهني در آن لحظه و نيز انرژيهاي منفي که بر او تاثير گذار بوده اند ، همچنين مدل ، رنگ لباس و . . .
♥ چرا ما رنگ هاي خاصي را دوست داريم؟
♥ در سطح فيزيکي : يک فرد ، رنگي خاص را مي پسندد چون مثلاً به رنگ پوست او مي آيد .
♥ در سطح رواني : ذوق و سليقه ي شخصي يک فرد در مورد يک رنگ خاص ، ميتواند با تغيير وضعيت رواني شخص تغيير کند . اين تغيير وضع رواني ، بر پايه تغييرات وضعيتي است مانند :
♥ مطابق با موقعيت : اکثر مردم ترجيح ميدهند هنگام بيرون رفتن ، از رنگ هايي استفاده کنند که توجه ديگران را جلب مي کند .
♥ مطابق با مراسم و فرهنگ : در مراسم خاکسپاري در برخي از فرهنگ ها لباس سياه و در برخي ديگر لباس سفيد پوشيده ميشود .
♥ مطابق با سن : مردم در دوران نو جواني و ابتداي جواني ممکن است به رنگ صورتي تمايل داشته باشند که در سنين بالاتر ، اين علاقه ميتواند کاهش يابد .
♥ در سطح معنوي :
♥ ناشي از طبيعت بنيادين : اينکه چرا افراد به رنگ هاي خاصي علاقه مند هستند ، بيشتر از هر چيز ، به نزديکي اين رنگ ها به طبيعت بنيادين آن ها مربوط ميشود . اگر طبيعت اصلي فردي ساتوايي باشد ، رنگ هاي سفيد يا آبي روشن را ترجيح ميدهد . اگر طبيعت بنيادين او تاماس باشد ، رنگ سياه را ترجيح ميدهد .
♥ تغيير ناشي از سطح معنوي : رهرويي که احساسات معنوي پايدار را تجربه کرده است ، شايد رنگ آبي را ترجيح بدهد . دليل آن اين است که در بعد معنوي ، رنگ ماورايي احساسات معنوي ، آبي است .
♥ ديدگاه کلي معنوي در هنگام انتخاب رنگ لباس :
♥ رنگ لباس مي بايست ساتوايي باشد : رنگ هاي ساتوايي مانند سفيد ، زرد و آبي و درجات مختلف آن ها را انتخاب کنيد . رنگ ها به ميزان يک هزارم بر زندگي انسان اثر دارند . اين نسبت ظاهراً کوچک ، غالباً تأثيرات قابل توجه فيزيکي و رواني در بر دارد . علي رغم اين مقدار کوچک ، پوشيدن لباسي که ساتوا- راجاس در آن غالب است ، فوايد زير را هم دارد :
مکمل ساتويک – راجاسيک فردي
کاهش راجاس - تاماس در فرد
اگر فردي به پوشيدن رنگ سياه علاقه دارد ، حتي بعد از خواندن اين مقاله ، شايد به دنبال دليل و بهانه براي پوشيدن رنگ سياه بگردد . قوياً تأکيد ميشود که توجيه عقلاني فرد در اين مورد ، تنها زيان آور خواهد بود . زيرا در پوشيدن لباس سياه ، هيچ حرکت صعودي معنوي وجود ندارد و تنها ميتواند تاثيرات زيان آور بر وجود فرد داشته باشد .
♥ رنگ لباس نبايد پر زرق و برق باشد : رنگهاي براق ، داراي ميزان بيشتري از اصل تاماس هستند . فردي که لباسهايي با رنگ براق ميپوشد ، با گذشت زمان اصل تاماس بر خود او نيز قالب ميشود .
♥ لباس بايد تک رنگ باشد : لباسهاي ساده و يک رنگ با رنگ معنوي ، بدون چاپ و طرح ، حاکي از شفافيت اند و به همين دليل ، از ديد معنوي ، بيشتر ساتوايي محسوب ميشوند .
♥ رنگهاي لباسها بايد مکمل يکديگر باشند : اگر بالاتنه و پائين تنه ي لباس ، رنگهاي متفاوتي داشته باشند ، اين رنگها بايد مکمل يکديگر باشند ، که حد آن ، حداقل20% مکمل يکديگر بودن است . براي مثال ، تلفيق دو رنگ ساتوايي ، از نظر معنوي بيشتر مناسب است . در ادامه براي نمونه از دو رنگ ساتويي که با هم متناسب هستند را معرفي مي کنيم :
۱ . سفيد و آبي روشن
۲ . آبي روشن و آبي تيره
البته نبايد تضاد زيادي بين دو رنگ استفاده شده در لباس وجود داشته باشد : اگر دو رنگ متضاد با يکد يگر آميخته شوند ، نوسانات منفي ايجاد ميکنند . به همين دليل نبايد تضاد زياد بين دو رنگ موجود باشد . به طور مثال ، از ترکيب رنگهاي زرد ( ساتوا ) و سبز ( راجاس ) اجتناب کنيد . با اين وجود ، درجهاي از رنگ سبز که خوب با زرد آميخته ميشود ، قابل قبول است . اين امر به دليل اين است که در ترکيب فوق بيشتر رنگ زرد موجود است و بنابر اين ساتوايي محسوب ميشود.
در بسياري از مراسم ديده ميشود که مردم ترکيبي از رنگ هاي سياه و سفيد را استفاده ميکنند ، مانند لباس رسمي که داماد ها در مراسم عروسي خود مي پوشند . مردم اين نوع از لباسِ رسمي را نشانه ي شيک بودن و جذابيت اجتماعي ميدانند . با اين وجود ، از ديدگاه معنوي داستان بسيار تفاوت دارد . در واقع ، نوسانات بسيار ساتوايي رنگ سفيد ، با نوسانات بسيار تاماسيک رنگ سياه ، در تضاد با هم هستند . اين تضاد ، به ايجاد نوسانات آشفته منجر ميشود که تنها احتمال تاثير انرژيهاي منفي را بالا ميبرد . به همين دليل ، از ديدگاه معنوي ، پوشيدن لباس هايي با ترکيب رنگهاي سياه و سفيد توصيه نميشود .
در پارچه اگر نسبت رنگ هاي ساتويک و راجاسيک استفاده شده در لباس طوري باشد که رنگ راجاسيک آن بسيار کم باشد ، نوسانات ناآشکار آن بهتر است . اگر يک لباس سفيد گل هاي قرمز داشته باشد ؛ نوسانات خوب در آن تجربه مي شود ، بدين معني که اگر درصد رنگ ساتوايي در لباس بيشتر از رنگ راجاسيک در آن باشد ؛ تاثير راجاسيک آن کم مي شود . بطور خلاصه نوسانات رنگ هاي يک لباس ، به در صد رنگ هاي ساتويک و راجاسيک استفاده شده در آن بستگي دارد. از آنجايي که جسم مجسم (لمس پذير) است ، رنگ ها ميتوانند از نظر فيزيکي بر انسان بسيار تاثير گذار باشند و جنبه هاي مختلف زندگي را تحت تأثير قرار دهند اما در نتيجه ي انجام تمرين هاي معنوي و دست يافتن به سطح معنوي بيش از 60% ، تاثير رنگها بر ذهن و عقل به حداقل ميرسد .
به هر صورت اميدواريم اين مقاله با ارائه ي بصيرتي کاربردي از تأثيرات معنوي رنگها در زندگي ، شما را آگاه کرده باشد . قانون اصلي که لازم است در ذهن باقي بماند و هيچگاه فراموش نشود ، بالابردن جزء ساتوا* و پايين آوردن جزء راجاس - تاماس در زندگي است . با درک و به کارگيري اين اصل معنوي و پرهيز از پيروي کورکورانه از مد و مدگرايي ، سطح بالاتري از خوشي را به زندگيتان اضافه کنيد* .
♥ همواره شاد و اميدوار ، در پناه حق باشيد ♥
♥ باشگاه علمی ـ تخصصی يوگا پرنده آزاد کرج ♥
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- مناسب ترين رنگ لباس که مورد سفارش صريح اسلام قرار گرفته است رنگ سفيد مي باشد . چنانچه پيامبر اعظم ( ص ) فرموده است : «لباس هاي سفيد رنگ بپوشيد ، زيرا آن ها دلنشين تر و پاکيزه تر مي باشند .» فروع کافي ، ج 6 ، ص 445
- رنگ سياه از نظر رسول خدا ( ص ) براي لباس جز در مورد کفش و عمامه و عبا مکروه معرفي شده و در احاديث و روايات مختلفي تأکيد فراوان بر عدم استفاده از آن گرديده است . فروع کافي ، ج 6 ، ص 449 .
- در احاديث اسلامي ، لباس هاي داراي رنگ هاي سبز ، حنايي ، زرد و عدسي مورد ستايش قرار گرفته ، امامان ما براي لباس هاي خويش از اين رنگ ها استفاده مي نمودند و ياران و پيروان خود را نيز بدان سفارش مي کردند . فروع کافي ، ج 6 ، صص 447 ـ 449 ؛ وسائل الشيعه ، ج 3 ، صص 358 ـ 360 .
- لباس و جامه ی نظيف ، غم و اندوه را از بين مي برد . امام علي ( ع ) وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 346 ، روايت 2
- «بهترين لباس هر زماني ، لباس اهل ( صالح ) آن زمان مي باشد .» «امام صادق ( ع )» فروع کافي ، ج 6 ، ص 444
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ